Dag 9: Van Ryfylke naar Hardanger - Latefossen - Odda

14 juli 2019 - Byro, Noorwegen

Zondag vandaag. Jammer genoeg geen bakker in de buurt om verse broodjes te halen... In Noorwegen is alles potdicht op zondag.
Na het ontbijt nog even tanken; plots zien we een waarschuwingslichtje op het dashboard branden. Brrr...  Na even zoeken in de handleiding stellen we vast dat de ASR (antislipregeling) per ongeluk uitgeschakeld was (tijdens het afstoffen van het dashboard). Oef!

We volgen de 13 richting Odda voor een rit van wel 120 km, goed voor een volle twee uur. De zon schijnt alweer volop en de weg is ronduit prachtig. We worden voortdurend getrakteerd op prachtige vergezichten op de fjorden en rijden door tientallen tunnels, de ene kort, de andere wel tot 4 km lang. Na elke bocht krijg je zin om te stoppen om foto's te nemen...  Af en toe stoppen we enkele minuten  bij de mooiste plaatsen (zie panoramafoto).  We merken ook de eerste sneeuw op, boven op de bergen. Er zijn hier verschillende skistations. De kamper voert zonder moeite  de steile beklimming over de bergpas uit.  De 13 is één van de mooiste autowegen die ik al gereden heb en het is echt moeilijk om je op de weg te concentreren als je doorheen zoveel mooie landschappen rijdt. Het is voortdurend opletten voor tegenliggers want de wegen zijn bijzonder smal en de camper is heel wat breder dan een gewone wagen.

Eventjes voor Odda passeren we de Lattefossen, een dubbele waterval. We vinden net nog een plekje om de camper te parkeren en nemen even een fotoshoot-break.

Daarna gaat het richting camping Eikhamrame (250 NOK).  Een pracht van een locatie, met uitzicht op de bergen en het water.  We mogen zelf een plekje kiezen en na een halfuurtje kunnen we heerlijk genieten van het zonnetje.  Tijd om terug de watervoorraad aan te vullen, toestellen op te laden en de wc te ledigen en ook voor de eerste keer de was te doen in de wasautomaat van de camping.

Wanneer de zon achter de bergen verdwijnt, daalt de temperatuur direct met 10 graden.  De camping hangt vol met geuren van gegrild vlees en vis en zelf genieten we ook van een heerlijk stukje kip op de grill met rijst en curry. Mr. B is alweer op zoek naar een gewillig slachtoffer om met de bal te spelen.  Het was een zalige zon-dag!

panorama sandvevavnet

IMG_4463_Noorwegen2019 IMG_4477_Noorwegen2019  IMG_4483_Noorwegen2019

IMG_4485_Noorwegen2019  IMG_4490_Noorwegen2019  IMG_4499_Noorwegen2019

IMG_4500_Noorwegen2019  IMG_4501_Noorwegen2019

1. Diana Ceuppens:
    15 juli 2019
    Al een week onderweg op reis vliegt de tijd hé ... alweer prachtige foto's Frank !
  2. Leen:
    17 juli 2019
    wondermooi, fantastisch, geweldig, magnifiek, subliem,.....echt heeeel mooi