Dag 18: Stadsbezoek Lillehammer

23 juli 2019 - Lillehammer, Noorwegen

Wanneer we deze morgen opstaan, is er van de regen van de afgelopen nacht niets meer te merken. Verschillende campers verlaten de parking en andere komen hun plaats innemen.

Rond halftien stappen we richting Strandpromenade maar bij aankomst drie kwartier later, helemaal beneden aan het meer, merken we dat dit in werkelijkheid minder chique is dan de naam laat vermoeden. Maar het is mooi weer, de omgeving is mooi en we lopen een eind langs het meer.  Voorbij de grote brug trekken we opnieuw naar boven, richting sentrum maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Heel wat huizen zijn gegroepeerd in een soort van woonerven of woonkernen waar je als buitenstaander niets te zoeken hebt.  Mevrouw Google komt er aan te pas en even later bereiken we toch de winkelstraten. Het zijn er nu, net als bij ons,  solden en bijna alle winkels plaatsen manden en rekken buiten met afgeprijsde artikelen. Niet echt interessante aanbiedingen voor toeristen...

We lopen nog even de Kiwi binnen voor een brood, wat Noorse koekjes voor onze housekeepers en wat snoep: 150 NOK.  Daarna op zoek naar een toilet bij de toeristische dienst, maar het wordt het treinstation waar je enkel met een kredietkaart (!) voor 10 NOK het toilet kan gebruiken. We zijn vlug uitgekeken op de winkels en zoeken naar een plaatsje voor ons middagmaal. Peppe's Pizza biedt een buffet van pizza, saladbar en dressing aan  en we kunnen gelukkig buiten eten terwijl Mr. B een dutje doet onder de tafel.  Even gedacht aan wijn?  Vergeet het maar: een flesje wijn kost er gemakkelijk 50 euro of meer.  Ook een glas bier vind je niet onder de 8 euro.  Je ziet dan ook nauwelijks iemand bier of wijn drinken in het openbaar.

Na het middagmaal trekken we naar het park waar het wat koeler is en waar Mr. B een leuke ontmoeting heeft met een mini-collie-pup van 5 maand oud.  We lopen nog even langs een chique woonwijk naar de katholieke Mariakerk die wel een heel speciale voorgevel heeft.  Veel meer heeft Lillehammer niet meer te bieden; we hadden er meer van verwacht. Onderweg passeren we nog langs het gemeentehuis en we zien dat het wagenpark van de gemeentelijke diensten allemaal uit BMW's bestaat. Van een rijke gemeente gesproken...

Daarna keren we stilletjes aan terug naar de camper want om 16 uur moeten we ons parkeerticket van 100 NOK vernieuwen voor een nacht. Het wordt puffen en blazen om bovenop de steile helling aan de springschans terug bij de camper aan te komen.  De zon brandt nu echt fel en we zoeken wat verfrissing in de schaduw. Mr. B is uitgeteld en kruipt onder de auto om af te koelen.  Een voetbadje met koud water uit de camper zorgt voor wonderen voor de verhitte voetjes.

We vernemen intussen via de media dat  de wereld nog zotter wordt: Boris Johnson wordt de nieuwe premier van het VK  en via BE-alert krijgen we voor de eerste keer een sms en een e-mail dat code rood  van kracht is omwille van de hoge temperaturen in de komende dagen.  Hier is het gelukkig zo erg niet, ook al verwacht men hier en in de omgeving van Oslo ook temperaturen van 28 graden en meer. Voor ons is het hier al meer dan warm genoeg hier...

Voor het avondmaal staan heerlijke verse pannenkoeken op het menu: de melk en de eieren moeten eindelijk op.  Het was een calorierijke dag vandaag...   Na het avondmaal en de afwas trekken we naast de camperplaats nog even het bos is.  Bij de reacties op campercontact.com op deze camperplaats had ik gelezen dat er een mooie waterval  in het bos was om een verkwikkende duik te nemen op nauwelijks 350 meter van de parkeerplaats. Een prachtig plekje waar een jong koppel  in het water aan het duiken is. Een goede afsluiter voor Mr. B die al heel de dag van de warmte te lijden had...

Geen regen meer vanavond, maar deze keer genieten we van een prachtige ondergaande zon. Op de camperparking zijn bijna alle plekjes ingenomen door verschillende nationaliteiten:  Duitsers, Noren,  Fransen, Nederlanders en naast ons ook Franstalige Belgen en dat zorgt voor een gezellige drukte.  Het wordt een zalige avond in de zetels buiten terwijl Mr. B zijn pootjes wast en zijn vacht in de zon laat drogen.

IMG_4680_Noorwegen2019  IMG_4686_Noorwegen2019  IMG_4689_Noorwegen2019

IMG_4690_Noorwegen2019  973140D1-B066-4329-857B-8E4701510CA0  F10583CC-1D5E-416E-915C-7D0E18D9C63B  IMG_4692_Noorwegen2019  IMG_4694_Noorwegen2019  IMG_4699_Noorwegen2019  IMG_4696_Noorwegen2019   IMG_4700_Noorwegen2019   FD204F46-F072-4C5A-BCA0-E98DEEC1FB86  IMG_4707_Noorwegen2019  IMG_4705_Noorwegen2019  IMG_4709_Noorwegen2019