Dag 22: Rosengarten - Oostende

29 juli 2019 - Oostende, België

Rond zeven uur waren de eerste campers op de camping al aan het vertrekken; Am Wildgarten is echt een doortrekcamping.
Na het ontbijt met heerlijk verse broodjes en croissants, netjes in een mooie zak verpakt maken ook wij de auto klaar voor de terugtocht naar huis.

We stoppen eerst nog even bij ARAL-tankstation; de diesel staat er 1,22 euro geprijsd. We hebben weer geluk want er gaat snel 80 liter diesel in een volle tank.
De temperatuur loopt flink op en op de radio horen we ook dat de files aangroeien.  De gps loodst ons gelukkig langs wat rustige wegen. Het eerste stuk naar Osnabrück is zo'n 250 km. Er zijn heel wat wegenwerken aan de gang in Duitsland (wanneer eigenlijk niet?) en het is voortdurend afwisselen tussen een normale snelheid van 100 km/uur en 60 km/uur. Rond de middag stoppen we aan een rustplaats net voor Münster die vreemd genoeg helemaal verlaten is.  De reden wordt snel duidelijk:  het grasplein staat vol met eiken en er hangen overal bordjes met waarschuwing voor de eikenprocessierups.  De temperatuur loopt er tot 38 graden op en we blijven er niet langer als nodig is. Zelfs Mr. B vraagt na zijn wandeling om terug in de auto te komen.  Nog een viertal uur te rijden.

Naarmate we Venlo en Nederland naderen, begint het weer te veranderen. Het wordt nevelig en kilometer na kilometer zakt de temperatuur tot zo'n 24 graden. Het begint ook te motregenen; gelukkig is het bijzonder kalm op de voortreffelijke Nederlandse autoweg en wordt er voldoende afstand gehouden.  Wanneer we bijna België binnenrijden, neemt de regen toe en tot net voor Antwerpen blijft het goed doorregenen.  De temperatuur is intussen gezakt tot ... 17 graden!  Niet te geloven hoe op een paar uren dit zo snel kan wijzigen.  Het is zondag en heel kalm op de ring en aan de Kennedytunnel.

En net zoals je na elke doortocht van een ander land komt, valt onmiddellijk het Belgische verkeersgedrag weer op:  geen afstand houden, onverantwoorde inhaalbewegingen, ...  En dit gecombineerd met een triestige staat van de wegen in vergelijking met de vorige landen.

Om 18 uur staat de camper op zijn vertrouwde plekje gestald en rijden we met de auto naar huis.  We checken even de statistieken: we legden in totaal 4 545 km af met een gemiddeld verbruik van 10,5 liter per 100 km. De gemiddelde snelheid bedroeg zo'n 58 km/uur. We brachten 77 uren al rijdend door in de auto; dit zijn 6 dagen en een half van 12 uur op een totale reis van 22 dagen.  En zeggen dat er mensen deze reis in veertien dagen tijd doen en nog tweehonderd kilometer hoger en terug trekken...  We hebben net 1 gasfles gebruikt, vooral door gebruik van de koelkast en wat warm water voor de afwas. Omdat we heel wat vaker op campings gestaan hebben dan we gedacht hebben, konden we ook meer gebruik maken van stroom.

We hebben erg veel geluk gehad met het weer tijdens onze reis:  slechts op 21 juli heeft het overdag geregend en toen waren we aan het rijden. Ook bij het begin van de reis heeft het 's nachts een paar keer gedruppeld.  Zonder de zon en met regen zou dit zeker een heel andere reis geweest zijn als je ermee rekening houdt dat wij vooral de natuur opzoeken en door Mr. B  heel weinig tijd besteden aan het bezoeken van monumenten en musea.

Bedankt aan iedereen voor de opmerkingen en we hopen dat jullie toch een beetje konden meegenieten. Thuis is er ook tijd om de beelden van de dashcam te bewerken en we proberen om met de combinatie van bewegende beelden en foto's een mooi overzicht te maken. Wordt vervolgd!

1. Perlutje:
    29 juli 2019
    Ik heb genoten van jullie reisverhaal en de prachtige foto's!
  2. Diana Ceuppens:
    30 juli 2019
    Welkom thuis !
  3. Friet:
    31 juli 2019
    Het was elke avond uitkijken naar jullie verhaal en meegenieten van jullie avontuur. Wat een prachtige reis. Geniet nog van een leuke augustus vakantie