Dag 20: Saggrendadammen | Bjorkeskogen

25 juli 2019 - Mjåvatn, Noorwegen

Gelukkig was het 's nachts flink afgekoeld zodat we toch goed konden slapen.  Er was wel wat gedruis van het stromende water van de rivier, maar dat werden we snel gewoon.  Bij het opstaan was het heel rustig op de parking.

Na het ontbijt namen we de E134 richting Amli. Heel vlot verkeer tot we in Brunkeberg de 41 moesten nemen. Een 'versleten' weg met heel wat scheuren en randen die ingezakt waren langs het Nissermeer, wel anderhalf uur aan een stuk. Hierdoor kwamen we slechts traag vooruit en was opnieuw de Noorse regel van 1 km per minuut van kracht.

In Kvitseid Kleivane stopten we na een aantal haarspeldbochten even aan het Telemarkeninfopunt om wat foto's te nemen van Kviteseidvatnet met het eiland Bukkoy in het midden.  Zoals gewoonlijk trekken de Noren zich maar weinig aan van de weg wanneer ze met hun tot 12 meter lange caravans haarspeldbochten of steile afdalingen moeten nemen. Remmen op de motor lijkt hen onbekend en het is altijd even je hart vasthouden als er zo'n gevaarte op je weg afkomt...

Het was intussen al flink warm geworden. We horen dat in België de eerste 40° graden bereikt zijn; wij boffen met een 27 graden.
Na het middagmaal rijden we verder en rond halfvier komen we aan in het camperpark van Bjorkeskogen. We moesten de laatste 2 km wel langs een veldweg door het bos rijden, maar sedert de rit in Hardangervidda is dit geen probleem meer.

Op de camperplaats werden we met de nodige uitleg hartelijk ontvangen door de uitbater en omdat er slechts 2 andere campers staan, mogen we zelf ons plekje kiezen.  De camperplaats is nog in aanbouw (open van 1 juli 2017) en de uitbater was net bezig om samen met zijn zoon nieuwe standplaatsen voor de wagens aan te leggen met enorme breukstenen. Een lastige karwei in de zon!

Na een wandeling door het bos kregen we ook de mevrouw van de camping te zien en die wist ons te vertellen dat er 's avonds geregeld elanden komen drinken aan de moerassige weide. We hadden intussen al vastgesteld dat dit domein ook voor feesten gebruikt wordt en er is zelfs een heuse huwelijksplaats ingericht met een wit bruggetje en witte bankjes.   Ze liet ons weten dat ze ons vanavond tussen 23 en 0 uur zal komen halen als ze de elanden gespot heeft. We zijn benieuwd...  We zijn opnieuw kilometers van de bewoonde wereld verwijderd en misschien hebben we vannacht meer geluk met de sterrenhemel?

Het is in elk geval een droom van een plekje hier. Prijs niet te geloven: 150 NOK (met water, stroom, gratis douches,...) We hadden eerst een bobilparkering in Larvik aan de haven op het oog, maar gelukkig zijn we hier terecht gekomen.  We mogen ook morgen tot 16 uur op het camperterrein blijven. Zo moeten we niet doelloos in Kristiansand ronddolen want we hebben de avondboot om 20.30 uur.

panorama

IMG_4715_Noorwegen2019  IMG_4716_Noorwegen2019  IMG_0606

IMG_0608 IMG_0607  IMG_4717_Noorwegen2019  IMG_4720_Noorwegen2019  IMG_4721_Noorwegen2019

1. Katrien en Pierre:
    26 juli 2019
    Benieuwd of jullie de elanden hebben gezien.