Dag 20 en 21: Afscheid van Noorwegen | Denemarken | Duitsland - Rosengarten

27 juli 2019 - Rosengarten, Duitsland

Vrijdagnacht hebben we geen elanden gezien. Er hing vanaf halfelf een nevelsluier boven de moerassige graslanden: betoverend en enigszins spookachtig.   Net toen we dachten geluiden van dieren te horen tussen de bomen kwam de kampeigenaar terug van een avondwandeling met zijn hond. Vals alarm dus...  Van een sterrenhemel was ook hier geen sprake; het wil er gewoon niet donker worden.

Na een perfect stille nacht hadden we 's morgens meer geluk: tijdens het halen van water zag ik twee jonge kalfjes aan het moerasmeer drinken. Net op dat ogenblik natuurlijk geen fototoestel bij, jammer.
Ook tijdens de wandeling in het bos 's morgens zagen we dezelfde kalfjes tussen de bomen. Mr. B was eensklaps springlevend toen hij de dieren geroken had en we moesten hem stoppen vooraleer hij de achtervolging begon in te zetten. Tegen de middag werd het serieus heet. Ook in de auto werd het zo heet dat er van een siësta geen sprake kon zijn.  Dan maar nog een verkwikkende douche nemen en afscheid nemen van deze prachtige camperplaats.

Tijdens de laatste rit naar de haven van Kristiansand genoten we nog van enkele mooie zichten op een meer maar naarmate we de havenstad naderden, nam ook de verkeersdrukte toe. Rond kwart voor vijf kwamen we na enkele tunnels aan in Kristiansand. Na wat zoekwerk vonden we een parkeerplaatsje aan de haven: 55 NOK voor twee uurtjes. Nog vlug op zoek naar een restaurantje met terras om onze laatste Noorse kronen uit te geven en tegen 19 uur was het tijd om in de rij te gaan staan bij de ferry.
Men had blijkbaar twijfels over de opgegeven hoogte van de camper want met een grote metalen constructie kwam men die nog eens nameten. Geen probleem: we mochten door en in plaats van achteruit de boot op te rijden was het deze keer in de boot 180° keren...

Mr. B werd met zijn 'beentje' (wat hij normaal krijgt als hij gaat slapen) in de wagen achtergelaten en we trokken naar het achterdek. Omdat we bij de eerste op de ferry waren, vonden we snel een plekje met zicht op de zee op een bank, wat beschut tegen de wind.  Rond 20 uur begon de ferry aan zijn reis en nauwelijks een halfuur later voeren we volle kracht richting Denemarken.  Tot onze verbazing namen heel wat mensen hun hond gewoon mee aan dek, terwijl dit duidelijk niet toegelaten was. Het was er bij momenten een kakafonie van hondengeblaf en leibanden raakten verstrengeld in elkaar.
Toen rond 22 uur de zon begon onder te gaan, werd het druk op het achterdek: mensen drumden bij de reling om met hun smartphone een fotootje te kunnen nemen.

Om 22.15 mochten we terug naar het garagedek en stipt om 22.30 reden we de haven van Hirtshals op. Perfecte organisatie!  We zochten aan de Doggerbank het plekje op waar we op de heenreis overnacht hadden; het was er nu heel rustig. Nog even genieten van een glas rode wijn die we in de taxfree shop op de ferry wisten te bemachtigen en het was tijd om te slapen.

Zaterdag 27 juli

We stonden rond kwart voor acht op en samen met Mr. B trok ik om verse broodjes naar de Spar een eind verderop.
Na het ontbijt nog even voltanken aan 9 Deense Kronen per liter, ongeveer 1,20 euro per liter. Wat een verschil met Noorwegen!
We stopten nog even bij de Spar om de laatste inkopen te doen want onze koelkast was zo goed als leeg en we moeten nog twee dagen zien rond te komen.

Nog een laatste maal het servicepunt aan het winkelcentrum gebruikt en de terugreis kon beginnen, met een dagrit van 523 km en de camping Am Wildpark in Rosengarten (net even voorbij Hamburg) als einddoel.  Het begin verliep erg vlot maar na de middag kwam er steeds meer verkeer met enkele files tot gevolg.  Er stond ook een flinke zijwind en het stuurwiel moest met beide handen stevig vastgehouden worden.   Rond halfzes konden we inchecken op de camping. De thermometer geeft 28 graden aan en de plaatsen staan tjokvol met caravans en campers. Wat een verschil met onze eerste bezoek!
Na het avondmaal maken we nog een wandeling langs het dierenpark en wanneer een roedel wolven begint te huilen, zien we dat B zich toch wel vreemd gedraagt bij dit bijzondere geluid.

We horen dat er in België heel wat warmte-onweders verwacht worden en hopen dat onze laatste rit morgen zonder al te veel problemen kan verlopen.

nachtpanorama  IMG_4725_Noorwegen2019  IMG_4723_Noorwegen2019

IMG_0612_Noorwegen2019  IMG_0613_Noorwegen2019

IMG_0617_Noorwegen2019  IMG_0620_Noorwegen2019

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Diana Ceuppens:
    27 juli 2019
    Blij te horen (lezen) dat wij niet alleen zijn die "als er echt iets te fotograferen valt" onze camera vergeten mee te pakken. Geniet nog van de laatste dag en welkom terug in kikkerland !