Dag 17: Aurdal - Lillehammer

22 juli 2019 - Lillehammer, Noorwegen

Vanmorgen hangen de wolken laag boven de fjord en de zon doet er alles aan om ze zo snel mogelijk op te lossen.  Na het ontbijt gaan we het nieuwe sanitairblok op de camping in gebruik nemen en dit mag er best zijn. Alles ultramodern en kraaknet; de keuken voor de kampeerders lijkt eerder op een eetzaal in een chique hotel. Zalig om nog eens lang onder een goede douche te kunnen staan...
We krijgen de toelating van de campingreceptie om pas om 14 uur te mogen vertrekken. Hierdoor kunnen we nog een wandeling door het bos maken, net naast de camperplaats.  Bij terugkomst genieten we nog even van het zonnetje want het is intussen al zo'n 23° geworden. Tijd voor het middagmaal.  De ene na de andere camper komt toe en na het bezoek aan het servicestation rijden we de camping uit, richting Oslo. Net voorbij Aurdal slaan we links de 33 op en de eerste tien kilometer zijn er heel wat indrukwekkende wegenwerken. Wel geen kat te zien die aan het werk is: wellicht is het hier ook bouwverlof.

Na een tijdje wordt de weg echter picobello en de rit van 100 km richting Lillehammer verloopt heel vlot.  We zien opnieuw heel wat schapen langs de rand van de weg lopen en moeten zelfs éénmaal uitwijken voor vier kamikazeschapen die zich niets van het verkeer aantrekken en languit op de weg liggen.
We stoppen voor een korte pauze zo'n twintig kilometer voor Lillehammer aan de rand van een meer bij Vismunda zodat Mr. B eens zijn pootjes kan strekken. Langs het meer loopt een bosweg, die je niet zo maar kan oprijden. Je moet eerst een sms zenden naar een telefoonnummer waarop je dan een code terug ontvangt en daarna kan je betalen.  Een Noorse vorm van rekeningrijden...

In Lillehammer rijden we de grote brug over het Mojsameer en na kort even door het centrum te dwalen rijden we omhoog, richting Olympiastadion en de springschans.  De camperplaats bevindt zich op de parking net voor de springschans en er staan reeds een tiental campers in de rij op de terrassenparking. We betalen 100 NOK voor 24 uur aan de automaat en nemen een kijkje aan het complex rond de springschans.  In 1994 en 2016 werden hier Olympische winterspelen gehouden.  Zelfs zonder de sneeuw is de hoogte  indrukwekkend; er zijn enkele springers die aan het oefenen zijn op het kunstgras. en we zien ze af en toe door de lucht zoeven.

Na het avondeten begint het opnieuw te druppelen en iedereen haast zich om zeteltjes en tafels terug in de campers op te bergen. Vanuit de wagen hebben we een mooi uitzicht op het dal rond Lillehammer. Morgen gaan we de stad bezoeken.

942D5B34-3BE8-4D11-9F17-FAD7B1B415F8  C8963A94-F6AC-48B8-B926-2768961D8134  E1B53EBC-1753-448E-834D-B841AE337A93 Lillehammer

IMG_4674_Noorwegen2019

6CA099B6-F61D-4567-8ADA-CBA00FDC4909  IMG_4679_Noorwegen2019  1FAEAA8E-2A86-48C2-ADA9-2F9DAF1E75B3

1. Diana Ceuppens:
    22 juli 2019
    Alweer genoten van jullie verslag