Dag 10: Hardanger Scenic Route

15 juli 2019 - Eidfjord, Noorwegen

Rond acht uur was het opnieuw tijd voor de start van een zonnige dag.
Vandaag staat de  Hardanger Scenic Route op het programma, een rit rond de Hardangerfjord van ongeveer 120 km.

We volgen de kustlijn via de 550 Aga, Grimo, Utne en dalen zo verder richting zuidwest af tot Jondal. Onderweg zien we grote boomgaarden met kersen die volop aan het rijpen zijn. Prachtige uitzichten, maar door de smalle, kronkelende baan is het traag rijden geblazen. Het is dan ook al middag wanneer we aan de ferry bij Jondal aankomen.  Daar is het even wachten op de overzetboot (310 NOK); de afstand naar Torvikbygd is dan ook wat groter dan we tot nu gewoon waren.

Aan de overzijde rijden we richting Norheimsund en even verder slaan we af naar Steindalsfossen, een prachtige waterval, niet al te hoog maar: je kan er onder gaan staan zonder nat te worden!  We ontmoeten er ook twee Belgen die ons al een tijdje gevolgd waren langs de toeristische route.

Na de waterval rijden we verder richting Granvin en opnieuw wisselt zich het ene prachtige uitzicht na het andere af. We hopen dat de beelden van de dashcam thuis voor mooie souvenirs zullen zorgen.  In Granvin slaan we richting Eidfjord in  en we steken de fjord over via de Hardangerbrua, een prachtige brug die vanuit een 8-kilometerslange tunnel vertrekt.  De tol voor deze brug wordt automatisch bezorgd aan de bestuurders via foto's van hun nummerplaat. Onderweg zorgt een al te haastige tegenligger nog voor een klap tegen de linkerspiegel maar gelukkig zonder erg...

We komen aan in Eidfjord en kijk, daar zien we opnieuw een gigantische cruiseboot liggen in de haven. Eidfjord is duidelijk heel wat mondainer dan de vorige havens en dat merk je aan de talrijke elektrische wagens, de hotels en... het ontbreken van een Bobielparkering, een parking voor campers op een openbare plaats.
Na een tankbeurt nemen  we dan maar onze toevlucht tot een camping een eind verderop, richting Haugastol. Het wordt camping Myklatun waar we tot onze verbazing voor slechts 170 NOK de nacht mogen doorbrengen. Oef! Het was een lange dag in de auto. Boven de bergtoppen trekken zich enkele donkere wolken samen en het waait stevig, maar zonder verder gevolg: het blijft nog steeds 20 graden.

De campinguitbater bezorgt ons ook een adres waar we de komende dagen dichtbij het Hardangervida Nasjonalpark kunnen overnachten, middenin de natuur. We hopen er enkele dagen te kunnen wandelen want dit gebied behoort tot de mooiste en grootste natuurparken van Noorwegen. Het is een bergplateau op zo'n 1500 meter hoogte, één van de hoogste in Noord-Europa en het uitzicht is er fenomenaal.  Na een dagje sightseeing in de auto wordt het stilaan tijd om morgen opnieuw de beentjes (en de pootjes) te strekken.  Mr. B kijkt er alvast naar uit!

IMG_4502_Noorwegen2019  IMG_4527_Noorwegen2019  IMG_4512_Noorwegen2019

IMG_4511_Noorwegen2019  IMG_4519_Noorwegen2019  IMG_4522_Noorwegen2019