Dag 8 : Wandelen in Ryfylke - Sendingsfossen - Erfjord

13 juli 2019 - Erfjord, Noorwegen

Deze morgen lang mogen uitslapen tot 8 uur: zalig! Na het ontbijt was het tijd om de camper deftig schoon te maken want na een week met een langharig mormel aan boord...
Daarna trokken we naar het avonturenbos een eind hogerop. Het stond vol met trollen, sprookjesfiguren, houten dieren, miniatuurhuisjes: alles wat kinderen bekoren kan. Er zal iemand in Oostende blij zijn met de foto's van al deze figuurtjes.

In Ryfylke zijn er heel wat mooie wandelingen die naar watervallen leiden, maar na gisteren waren we geleerd: we mijden de grote toeristische trekpleisters. We stippelden zelf een wandeling uit van Nes naar Sendingsfossen. Pech voor de knietjes: opnieuw een wandeling bezaaid met grote, uitstekende stenen. Verschillende Noren trokken er met grote rugzakken op uit om in deze omgeving (wild) te kamperen.  De zon was er tegen de namiddag nog niet in geslaagd om de lage wolken op te lossen. Het was dus weer even wennen aan de frisse 14°. Aan de waterval waren er stroomopwaarts enkele grote rotsblokken om even uit te blazen. Door het slechte terrein en de inspanningen van gisteren leek het ons best om halfweg terug te keren. Op het einde van de tocht, zo'n 7 km,  kwamen enkele pikzwarte koeien ons uitzwaaien; Mr. B kwam vlug aan onze kant lopen...

Van zodra we na de wandeltocht met de wagen naar Hjelmeland reden, kwam de zon er opnieuw volle bak door en was het snel weer 21°.  In Ardal stopten we nog even om inkopen te doen in de Coop.
In Hjelmeland, een vijftiental kilometer verderop,  namen we de ferry naar Nesvik (246 NOK) en opnieuw stonden we verbaasd van de snelheid waarmee deze overtocht georganiseerd wordt.

We hadden intussen al een mooie camperplaats in Erfjord (Erfjord Bobilparkering - 0 NOK)  op het oog en hoopten dat er nog een plekje vrij zou zijn want het was al bijna zes uur.  Onderweg hadden we bijna ook nog een verloren schaap aangereden; het arme dier was helemaal in paniek.
Tussen de verschillende tunnels door zetten we de camper even aan de kant om foto's te maken van deze nieuwe fjord (zie panoramafoto).

Toen we de parkeerplaats opreden, was er net nog voor twee campers plaats. Gelukkig!  Het is zo onwezenlijk om je wagen te parkeren op vijf meter van het water en vanuit de zetels te kunnen genieten van dit prachtig uitzicht.  De onvermijdelijke Nederlanders zijn er wel weer, maar na een uur waren ze gelukkig al uitgepraat en de dag gaat zachtjes over in de avond. Misschien lukt het straks nog om een mooie zonsondergang te fotograferen.

We zijn al een week onderweg en in een derde van onze reis!

IMG_4407_Noorwegen2019 IMG_4413_Noorwegen2019  IMG_4430_Noorwegen2019  IMG_4414_Noorwegen2019

IMG_4447_Noorwegen2019 IMG_E0475_Noorwegen2019  IMG_4441_Noorwegen2019

panorama erfjord

IMG_4456_Noorwegen2019  IMG_4455_Noorwegen2019  IMG_4458_Noorwegen2019

1. Diana Ceuppens:
    14 juli 2019
    Alweer een prachtige dag !
  2. Leen:
    14 juli 2019
    Het lijkt er zo vredig... prachtig, mooi, zalig, een droomreis, geniet er van 😀👍❤️
  3. Friet:
    14 juli 2019
    Dank om een beetje te mogen meereizen...