Dag 16: Kaupanger - Aurdal

21 juli 2019 - Aurdal, Noorwegen

Het heeft een groot stuk van de nacht geregend. Mr. B stelde hierdoor wellicht zijn timing bij en stond pas om kwart na zes te kwispelen om naar buiten te mogen. Wij konden er gelukkig nog een paar uur bijdoen want het was heel rustig op deze prachtige campingplaats. De wolken hangen opnieuw als sluiers over de bergen gedrapeerd.

Na het ontbijt en de afwas vertrekken we richting veerpont, enkele kilometers verderop.  De veerboot vertrekt net na het einde van de tunnel: een vreemde ervaring. We varen richting Laerdalsoyri en na een tiental minuutjes rijden we de veerboot af. Het is de laatste keer dat we in Noorwegen een veerboot nodig hebben (met uitzondering dan van de terugtocht naar Denemarken natuurlijk).  We zoeken een parkeerplaatsje dichtbij het centrum van Laerdalsoyri.  Onze eerste plan is om het Norsk Villakssenter te bezoeken, maar wanneer we merken dat het een overdekt museum is, moeten we met Mr. B opgeven. Gelukkig hebben we in Schotland al 'vliegende' zalmen gezien die tegen de watervallen op zich een weg naar boven zwemmen.

We stappen dan maar onmiddellijk richting Gamle Laerdal, het oude stadsgedeelte met prachtige oude houten huizen. Vooral de hotels zijn echt de moeite waard.  We wandelen ongeveer een uurtje rond in het dorp en sluiten dan ons bezoek af met een bezoek aan de supermarktKiwi Laerdal  die ook op zondag geopend is.  We zijn nog steeds dichtbij de Sognefjord en dat valt duidelijk te merken aan de prijzen van allerlei producten. Een winkelbezoek kost hier anderhalve keer zoveel als bij ons...

Na een heerlijk middagmaal met rokte laks (gerookte zalm) en de lekkere Scandinavische ronde broodjes rijden we verder richting Borgund  enkele kilometers verderop om er de mooie Stavkirke te bezoeken. Het begint intussen weer te druppelen maar na de tunnel net voor Borgund is het terug opgeklaard.
Deze kerk uit 1150 trekt heel wat toeristen aan en terecht: ze is bijzonder goed bewaard gebleven als je weet dat die volledig in hout opgetrokken is.  De regenwolken hebben ons intussen ingehaald en na het nemen van wat foto's zijn we net op tijd terug in de camper.  We hebben geluk gehad; we zien heel wat mensen in T-shirt naar hun auto hollen.

We rijden verder richting Oslo langs de E16. Dit stuk van de weg is een verademing om te rijden en voor het eerst halen we makkelijk snelheden tot 75 km/uur zonder ons voor elke bocht zorgen te moeten maken over eventuele tegenliggers. De ene tunnel volgt de andere op, de ene langer dan de andere.  Tunnels van 7 km lang zijn voor ons geen uitzondering meer. De regenbuien volgen elkaar op en gelukkig is het verkeer op deze zondag erg rustig. In Aurdal zoeken we de serviceplaats op om ons afvalwater te lozen, maar dat blijkt niet meer te zijn dan een putdeksel in de weg dat met een ijzeren staaf moet opengetrokken worden...

We hadden gepland om de nacht op een vrije camperplaats  een twintigtal km verder in Bagn door te brengen, maar wanneer we daar arriveren, valt direct het bordje 'kamperen verboden' op.  Tot zover het wild kamperen in Noorwegen...  Het wordt dan toch maar zoeken naar een camping in de omgeving en we moeten terug naar Aurdal rijden. De gps stuurt ons terug langs een bosweg van wel 16 km vol 'pitten en bulten'. Na vier uren rijden hebben we het wel gehad voor vandaag. Rond 18 uur komen we aan de camping Aurdal  Fjordcamping og Hytter aan en betalen 280 NOK voor een zeer mooie, nieuwe standplaats aan de fjord.

Er is nog tijd om met Mr. B een verkenning te doen van het terrein want even later valt het water met bakken uit de lucht. We kijken naar het journaal op de iPad (het is 21 juli vandaag) en horen dat heel Europa kurkdroog staat. Ondertussen stroomt het regenwater langs de ruiten van de wagen...   Na het avondmaal nemen de buien gelukkig af. We hopen op wat droger weer morgen; voor overmorgen en donderdag voorspelt men hier temperaturen van 28-29 graden. Moeilijk te geloven: het is hier nu 15 graden.

IMG_4644_Noorwegen2019  IMG_4645_Noorwegen2019

5386A4FC-58A0-494A-AE96-92C3222D2A4B  DC31103A-0DFA-4A11-AD69-49AD58CCEA6C  6493D341-C456-444C-B7B7-5979AFEBBDA2  A036DE35-8F76-4424-B124-8CA6BD54251C

IMG_4647_Noorwegen2019  IMG_4650_Noorwegen2019  IMG_4652_Noorwegen2019

27594AD2-7C68-4E47-A474-F2A08AAB609F

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Diana Ceuppens:
    21 juli 2019
    Ik kijk al uit naar morgen. Jullie waarschijnlijk ook !
  2. Friet:
    22 juli 2019
    Prachtige foto's. Wat een fantastische reis