Dag 15: Vangsnes - Kaupanger

20 juli 2019 - Kaupanger, Noorwegen

We konden vandaag eens lekker uitslapen tot halfnegen. Onze Duitse buren zaten wel tot 3 uur 's nachts te keuvelen rond het kampvuur, maar zoveel last hadden we er niet van.
Vandaag staat een rondrit langs de Sognefjord op het programma met als eindbestemming Kaupanger.  In Vangsnes stellen we ons  in de parkeerlijn aan het veerpont op richting Hella en kopen ons ticketje: 296 NOK.  We kopen ook voor 40 NOK een bakje verse frambozen van een plaatselijk Noors blondje die de rij wachtende auto's afloopt met een grote mand vol aardbeien en frambozen. Slim gezien: je staat stil met de wagen en 't is moeilijk nee zeggen als ze langs je autoraam komt. Zo hebben we al ons dessert voor vandaag...

We staan als eerste op de veerboot. De zon schijnt flauwtjes en ik maak van de langere overzettijd gebruik om wat foto's van de Sognefjord te nemen.  Aan de overzijde in Hella gaat het over de vaak smalle 55 richting Kaupanger.  Eén van de wegen waar je één minuut over één kilometer doet...  Na een dik halfuur komen we aan in het drukke Sogndal. Raar om weer in een echte stad te rijden... We steken de brug over en nemen de 5,  richting Kaupanger. De laatste weg naar de camping Amlasanden gaat dwars door het bos en gelukkig komen er geen tegenliggers.  De camping is een selfservice-camping en kost 250 NOK per nacht :  je kan via de website betalen of je geld in een omslagje deponeren in een brievenbus. 's Avonds komt men dan de nummerplaten controleren.  We vinden een mooi plekje op het grasplein, net aan het water met een prachtig uitzicht. Er staan ook verschillende vuurkorven op het terrein.

Na het middagmaal trekken we naar het centrum van Kaupanger.  We bezoeken om beurt (Mr. B houdt buiten de wacht) hier het Fjordmuseum waar men heel wat oude boten en heel wat toebehoren van de vissers tentoonstelt. Daarna gaat het richting Stavkirke van Kaupanger, een kerkje dat volledig in hout gebouwd werd halfweg de twaalfde eeuw. Mr. B is niet zo tuk op kerken en we houden het dus bij enkele foto's van de buitenkant.

Intussen is het lichtjes beginnen regenen en we keren langs de haven en de fjord terug naar de camper.  Onderweg zien we twee jonge stoere Noren die vanaf een duikersplatform met een acrobatensprong een duik in de fjord nemen. Brrr...

Het is de eerste keer sinds ons verblijf in Noorwegen dat het overdag regent en we installeren ons op ons gemak in de camper, met het geluid van de tikkende regen op het dak. De krant lezen op de iPad, wat foto's rangschikken, de filmpjes van de dashcam bekijken...  De tijd gaat snel voorbij.  Mr. B installeert zich op zijn deken.

Kaupanger zal voor ons het hoogste noordelijke punt zijn op onze reis; vanaf morgen gaat het terug richting zuiden, maar dan langs de oostelijke zijde van Noorwegen.  Om naar het meest noordelijke punt van Noorwegen, de Noordkaap, te rijden is het nog eens vijf maal zo ver...

IMG_4617_Noorwegen2019  IMG_4618_Noorwegen2019

IMG_4623_Noorwegen2019  IMG_4627_Noorwegen2019

IMG_4635_Noorwegen2019  IMG_4630_Noorwegen2019  IMG_4627_Noorwegen2019  IMG_4642_Noorwegen2019