Dag 6: Stavanger - Lysefjord

11 juli 2019 - Stavanger, Noorwegen

Om halfzeven opgestaan - anderhalf uur later dan Mr. B...

De fietsen waren gisterenavond al uit de garage van de camper gehaald en zo konden we na het ontbijt al rond halfacht vertrekken naar Stavanger.  Na een uurtje fietsen kwamen we in het centrum aan en zochten we een veilig plekje om de fietsen en de kar van Mr. B achter te laten.
We trokken eerst naar het oude stadsgedeelte:  Gamele Stavanger.  Daar konden we heel wat witte houten huisjes in smalle straatjes bewonderen. Die werden vroeger door de hogere militairen als verblijfplaats gebruikt. Het een al mooier gerestaureerd dan het andere...  Tussen twee straatjes door:  plots een glimp van een enorme cruiseboot die aan de kade was aangemeerd. Toen we die van dichtbij gingen bekijken, bleek er nog een groter exemplaar aan de andere kant van de kade te liggen. Nu begrijpen we waarom sommige havensteden het bezoek van cruiseschepen meer en meer willen beperken: deze mastodonten domineren heel het zicht en het leven in de haven.

Na het oude stadsgedeelte verkenden we de buurt rond de haven. Het imposante oliemuseum, nog meer straatjes met gekleurde huizen en een Noors-rode kerk. Het prachtige park rond het centrum trok ook heel wat bezoekers en we eindigden bij een marktje waar Marleen een mooie Noorse wintermuts kocht. Onderweg wel 5 keer mensen ontmoet die Mr. B eens wilden aaien of met hem op de foto wilden.  Pizzeria's zijn blijkbaar heel populair in Noorwegen en we sloten af met een heerlijke pizza.

De terugkeer naar de camper verliep heel wat moeizamer; mevrouw Google stuurde ons van de ene woonwijk naar de andere zonder dat we dichter bij Sandnes leken te komen.  De laatste drie kilometer mochten we dan nog de fietskar aan de andere fiets hangen, want de batterij had de geest gegeven... Zo kwamen we pas tegen kwart voor drie aan op de camping, heel wat later dan gepland. Wat voor no(o)rse blikken bij de campinguitbaters zorgde...

Hoog tijd dus om te vertrekken naar onze volgende bestemming: camping Landa bij de Lysefjord. Het was even zoeken naar Lauvvik op de gps, maar we stonden al na een halfuurtje bij de veerboot.  Het in- en uitschepen in Oanes verliep razendsnel en tegen vier uur stonden we al op nieuwe kampplaats in Landa (290 kronen), naast een heropgebouwde Vikinghut en met zicht op de eerste bergen.

We verkenden nog even de prachtige omgeving zodat Mr. B nog eens goed zijn pootjes kon strekken.

Morgen staat de beklimming van de  Preikenstool op het programma. Een uitzicht van 610 m hoog boven de Lysefjord.  We moeten opnieuw vroeg vertrekken want er komen hele busladingen vol toeristen naar deze plaats.  Het mooie weer staat in elk geval al vast voor de komende dagen en we hopen morgen mooie foto's te maken.

IMG_0404_Noorwegen2019  IMG_0407_Noorwegen2019  IMG_0437_Noorwegen2019  IMG_0417_Noorwegen2019  IMG_0416_Noorwegen2019  lysefjord lauvvik  IMG_E0424_Noorwegen2019  IMG_0441_Noorwegen2019  IMG_4362_Noorwegen2019  IMG_4363_Noorwegen2019  IMG_4372_Noorwegen2019