Dag 3 : Hirtshals

9 juli 2019 - Hirtshals, Denemarken

In de voormiddag wat geluierd en boodschappen gedaan in de plaatselijke Spar. Tot onze verbazing verkoopt men hier 'lang Belgisch brood', een bruin brood met nootjes. We kunnen dus nog wel even wachten om zelf brood te bakken...
Omdat we nog tot 's avonds voor een plekje op de ferry moeten wachten, besluiten we om 's middags nog een fietstocht te maken. Het wordt een stukje van de panoramaroute E414.  Eerst volgt het fietspad de kustlijn naar het oosten tussen de naaldbossen. Ter hoogte van Tornby slaan we af naar het binnenland en volgen we de weg tussen uitgestrekte akkers en weiden. Het doet even denken aan Noord-Frankrijk.  Er staat een strakke wind, maar met het zonnetje is die goed te verdragen. Mr. B loopt af en toe een stukje, maar voelt zich steeds beter en beter in de fietskar.

Na 33 km terug aangekomen op de camperplaats merken we een invasie van Italiaanse campers op. Wellicht een groep die een geleide excursie gepland heeft; de reisleider staat er wel een anderhalf uur op zijn Italiaans te gesticuleren, precies zonder tussendoor te ademen.

We besluiten om nog een hapje te gaan eten in de haven. We zoeken een plekje aan een tafeltje in de zon met mooi uitzicht op de haven en kiezen voor een bordje Stjerneskud en een glas Öl.  Heerlijk!

Terug bij de camper wordt het tijd om wat op te ruimen en de auto weer klaar te maken voor de volgende etappe. Hirtshals beschikt over een serviceplaats waar je gratis water kan inslaan, je wc ledigen en je grijs water kan lozen. Nog maar zelden tegengekomen...

Rond halftien maken we ons klaar om in te checken bij Fjord Line. Het is nog even aanschuiven in de rij en wanneer het zo ver is, moeten we tot onze verbazing achterwaarts de catamaranferry oprijden. Een heel avontuur bij schemerdonker en een bochtig parcours, maar men helpt ons goed. Mr. B krijgt zijn laatste beentje voor de dag en moet alleen in de wagen blijven.
De boot vertrekt stipt om halftwaalf. Na een kwartiertje gaat de snelheid al naar 36 knopen (zo'n 70 km/u.) en begint de deining flink toe te nemen.  De vis op het bord van ridder Mareleen was blijkbaar nog niet helemaal dood, want na een uurtje varen begint die zich een weg terug te zoeken naar de zee...  Ze is niet alleen, de ene vrouw na de andere rept zich naar de wc. De bemanning komt vrolijk kotszakjes en doosjes met popcorn uitdelen.

Bij aankomst in Kristiansand hadden we gedacht om ter plaatse ergens te kunnen parkeren, maar dat lukt niet. De verkeersstroom neemt ons mee richting Stavanger.  Na een drie kwartier rijden stoppen we om eindelijk te slapen op camping Sandnes, net voor Mandal.  Het is drie uur in de ochtend: een lange dag...

C089BCE0-ADE3-4701-96C1-23CB07F36A8F A58DC4B3-8E4A-43AD-AA0C-F2579FE11B07 5F425E5D-3CB0-4890-A724-65A277DE3390 7FECAFAA-B2D1-433E-9535-D74100AA0F2F

1. Katrien en Pierre:
    9 juli 2019
    Bedankt voor de link en jullie verslagen. We volgen jullie! Katrien en Pierre.
  2. Diana Ceuppens:
    9 juli 2019
    Zo reizen we een beetje mee! Super leuk.
  3. Veronique:
    9 juli 2019
    Leuk zo'n reisverslag - ik geniet mee van jullie avonturen zonder zelf zeeziek te zijn x