Dag 13: Hivjufossen | Flam

18 juli 2019 - Flåm, Noorwegen

Na het ontbijt hebben we nog een viertal uurtjes vooraleer we de camping moeten verlaten. De zon is intussen van de partij en we trekken er nog vlug even op uit.
In de omgeving is er een wandeling naar een waterval (alweer!) en de fietsen worden uit de garage gehaald en klaargemaakt. Mr. B is in zijn nopjes want we moeten geen twee keer vragen dat hij in zijn karretje kruipt.
Het fietspad is mooi afgezonderd van de 550 en na een halfuurtje zijn we al ter plaatse.  We hadden een gemakkelijk parcours verwacht en op de parking zien we ook een Zweedse reisbus. We sluiten de fietsen af en trekken naar het pad dat naar boven leidt. We denken snel boven te zijn maar het wordt toch een flinke klim gedurende ongeveer één kilometer en dat op sportschoenen...
Boven wordt de inspanning beloond met een mooi zicht op de waterval. We hebben intussen ook de Zweedse groep senioren van de bus ingehaald. Terwijl we foto's van de waterval nemen, begint de Zweedse gids na haar onverstaanbare  uitleg plots te zingen en heel de groep valt haar bij en er wordt zelfs als het ware gedanst (zie video).

We reppen ons snel terug naar beneden want om 12 uur moeten we van de camping weg zijn. Op een kleine twintig minuten staan we terug in Hovet en wordt alles ingeladen zodat we kunnen vertrekken. 's Morgens was ik al opgestaan met flinke rugpijn;  het uithalen en opbergen van de fietsen en de klimtocht hebben dit zeker niet beter gemaakt. Het zal kalmpjes aan worden voor de rest van de dag en hopelijk doet de voorraad Spidifen zijn werk.

We stoppen nog even onderweg in de Coop en doen nog wat inkopen. We kopen voor het eerst de typische ronde platte broodjes, wat fruit en groenten, ondefinieerbare worst en ook ijsjes. Het is ons al opgevallen dat hoe meer we naar het noorden rijden, hoe duurder de prijzen worden.  Tot overmaat van ramp zijn er problemen met hun internetverbinding zodat we noodgedwongen cash moeten betalen.

Na een korte middagpauze rijden we verder naar Aurlandsvangen. Het wordt een bijzondere ervaring: de ene tunnel na de andere, vaak niet verlicht en kilometers lang en een afdaling van wel 9 %. Geen pretje als je met 3,5 ton in tweede naar beneden moet in de duisternis van de tunnels. Beneden zien we de wegwijzer naar de Sognefjord en Flam.  Het verkeer wordt heel wat drukker en tegen 16 uur komen we aan op de camping van Flam.  In de verte zien we opnieuw een reusachtig cruiseschip in de haven aangemeerd liggen. Er is maar één toevluchtsoord voor campers hier, maar de prijs valt nog mee: 270 NOK. We hadden het anders verwacht. Campers, caravans en tenten staan in terrassen als het ware op elkaar gestapeld, maar we krijgen toch nog een mooi plekje, bijna helemaal boven.  Wat een verschil met de vorige dagen!

We bekomen nog even van de spectaculaire afdaling en daarna trekken we nog even naar het sentrum. Veel stelt dat niet voor: de haven die gedomineerd wordt door het cruiseschip, het station met de wereldberoemde Flam Railway (spectaculaire rit naar boven langs afgronden en door tunnels), veel souvenirshops en enkele bars.  Er is gelukkig ook een geldautomaat want na ons bezoek aan de Coop hebben we opnieuw verse NOK nodig. We hebben vandaag al spektakel genoeg beleefd in de afdaling met de camper en laten de treinreis aan ons voorbij gaan.

Na een uurtje in het centrum houden we het voor bekeken en terwijl de volgende buslading met Chinezen richting trein gestuurd wordt, keren we terug naar de camper.  Tijd voor de  aperitief en het avondmaal. Omdat we meerdere gasbekkens nodig hebben, wordt ook voor de eerste keer de 'veldkeuken' gebruikt.  De combinatie van zalm, bloemkool, spruitjes, worteltjes, aardappelpuree en een typische Noorse zalmsaus is heerlijk. En dan nog de afsluiter: een lekker ijsje met Norske jordbaer.

Intussen komen enkele mistwolken de bergen ingedreven en we weten al dat het niet lang meer duurt voor het zal regenen.  Straks maken we nog een speciale wenskaart voor Sofie en Jordy, die morgen in het huwelijk treden.

IMG_4565_Noorwegen2019  IMG_4570_Noorwegen2019  IMG_E0507_Noorwegen2019  IMG_E0509_Noorwegen2019

IMG_0516_Noorwegen2019  IMG_E0520_Noorwegen2019  IMG_0523_Noorwegen2019  IMG_0529_Noorwegen2019  IMG_0526_Noorwegen2019  IMG_E0524_Noorwegen2019